Måned: marts 2019

Mættede fedtsyrer og transfedt – sundhedsmæssigt set

 

 

 

Picture of Mikael Hertig

af Mikael Hertig.

 

Palmeolie, kokosolie eller andre fedtstoffer?

Der er to hensyn, der spiller en stigende rolle i den offentlige debat: Sundhed og klima. Denne artikel fraråder palmeolie både i fødevarer og kosmetik, mens kokosolie går fri som alternativ i håndsæbe, shampoo, barberskum og lignende produkter.

 

Skovrydning og opdyrkning af urskov truer CO2.

Skovrydning og opdyrkning af urskov truer CO2.

Når det handler om kost, ser de officielle anbefalinger fortsat ud til, at man skal undgå smør, palmeolie, kokosolie, mens de fleste plantemargariner og navnlig planteolier fra raps, soya, tidsel, solsikke, raps  og oliven går helt fri.

 

 

 

Orangutang i sit miljø. Det trues af rydning af urskov for at lave palmeolieplantager

Orangutang i sit miljø. Det trues af rydning af urskov for at lave palmeolieplantager

Der er palmeolie i Nutella. Men kritikken på CO2-siden suppleres også med angreb på baggrund af, at arter som orangotanger udryddes. Biodiversiteten går tabt, så snart urskoven, habitatet for dyrene, fældes.  At man så planter nyt, erstatter netop ikke mangfoldighedstabet.

Palmeolie er problematisk, når det handler om klimaet. Der ryddes for meget bærbar urskov, og der er knyttet risiko til  certificeringsordningerne. Langt de fleste kosmetikprodukter, ikke mindst barberskum, shampoo og flydende håndsæber indeholder fortrinsvis palmeolie, formentlig fordi det er billigt og gennemindustrialiseret.

 

Pas på palmeoliefyldt kost, for eksempel  Nutella

Nutelle proppes at være proppet med palmeolie

Nutella påstås at være proppet med palmeolie.

 

 

 

Mættet fedt

Billede af kødstykke

Filetstykke med ben, Flamsk krogmodnet Limousine. Mættet fedt er dejligt, men for meget truer kolostorolbalancen
(c) Mikael Hertig juli 2018 Må kopieres men ikke til kommercielle formål

 

At spise en masse mættet fedt øger dit kolesterol i blodet, især øger det dårlige (LDL) kolesterol. Tidligere troede man, at alt fedt var usundt. Senere er vi gået over til den anskuelse, at mættet fedt er ret mere usundt end umættet fedt. Stort set alt fedt fra kød og dyr er mættet fedt, men der er også plantefedtstoffer, der består af mættede fedtsyrer.

Mættet fedt kan findes i det fedt, du kan se på kød og kylling, fra mejeriprodukter og fra nogle plantefødevarer som palme og kokosolie. Det kan findes i forarbejdede fødevarer som kiks, kager og aftensmad, der har brugt ingredienser som smør, palmeolie (ofte simpelthen kaldet vegetabilsk olie), ost og kød.

Mange spiser for meget mættet fedt, og meget kommer fra kiks, kager og wienerbrød. Til hjertesundhed anbefaler vi mættet fedt mindre end 10% af dit samlede energiindtag.


Transfedt

Transfedtsyrer består af to slags: Industrielt bearbejdede kemiske (“hærdede”)  forbindelser, som førhen fandtes i fx. margarine, og som navnlig brugtes i fabrikslavede kager som sandkage, småkager og wienerbrød. I sin tid var Danmark hurtig til at forbyde transfedtsyrer, men grænseværdien for industrielt udviklet transfedt på 2 % er godt nok dobbelt så høj som i nogle andre lande. Naturligt forekommende transfedt i mælk, kød og smør er ikke reguleret.

 

For at reducere risikoen for hjertesygdomme bør brugen af transfedt begrænses. Niveauet i Danmark er forholdsvist lavt.
Det er en god idé at erstatte smør med i det mindste en blanding af smør og olie, for eksempel en umættet olie, der er egnet til stegning, fx. solsikkeolie.

Transfedt øger risikoen for hjertesygdomme ved at øge det dårlige (LDL) kolesterol og sænke det gode (HDL) kolesterol i vores blod.

For hjertesundhed anbefaler vi, at mindre end 1% af den samlede energi kommer fra transfedt. I øjeblikket har vi formentlig mindre end dette (ca. 0,6 % af den samlede energi) på grund af de lavere niveauer af transfedt.

 

 

 

 

 

Ifølge dansk fødevarelovgivning er producenterne ikke nødt til at optage naturligt transfedt på varedeklarationen.

Pas på for meget smør

 

Smør har omkring 50% mættet fedt og 4% transfedt. Smør er mere naturlig end margarine, for det kommer jo fra mejeriet.  Et andet  naturligt valg  ville være at bruge olier: Solsikkeolie og tidselolie er flerumættede og indeholder høje koncentrationer af e-vitamin. Olivenolie er middelhavskøkkenets mest attraktive olie. Sammenlignet med smør giver disse fødevarer umættede fedtstoffer, minimalt mættede fedtstoffer og intet transfedt og er alle forbundet med at få et sundere hjerte.

 


Kokosolie

 

 

Kokosolie påstås at være sundt, men det passer ikke helt.  Kokosolie er 92% mættet fedt, og nylige undersøgelser viser, at kokosolieforbruget øger dit totale blodcholesterol (både god HDL og dårlig LDL). Højt LDL-kolesterol øger risikoen for hjertesygdomme. Forskningen antyder kokosolie kan være bedre end smør i, hvordan det påvirker blodcholesterol, men det er ikke så godt som andre vegetabilske olier som olivenolie og rapsolie.

 

Sundere fedt

 


Tips til at spise mindre mættede og transfedtstoffer

Spis mindre købte kager, kiks og bagværk. Begræns også takeaway mad som hamburgere, pizza og hot chips. Disse fødevarer, som en hel gruppe, er de førende bidragsydere til mættet fedt. De bør kun spises undertiden og i små mængder. I det omfang, det nu forbudte transfedt erstattes af kokosolie og palmeolie, er fremskridtet beskedent.

På emballerede fødevarer i supermarkedet, kontroller ingredienslisten for fedtindholdets sammensætning.

Vælg minimælk og skummetmælk som en strategi for at sænke mættet og transfedt  fra smør som en del af et sundt spisemønster
50% af fedtindholdet i smør er mættet fedt og 4% er transfedt. Bland smør med  solsikkeolie, oliven eller.


Spis fisk i stedet for kød 2-3 gange om ugen, og vælg legume eller bønnebaserede måltider to gange om ugen.

 

Kosmetik: Skift planteolieprodukter ud med andre produkter, typisk kokosolie.

 

Håndsæbe, flydende eller fast, shampoo, barberskum etc. er alle baseret på palmeolie. Når vi bruger disse produkter, er det ikke ret meget, der har betydning for vores kropslige sundhed. Derimod er det en meget kritisabelt, at der ryddes jungle og skov for at erstatte dem med palmetræer til palmeolie, der belaster CO2-udviklingen voldsomt.

COOP skriver, de er opmærksomme, og at der er en mærkningsordning; men omstillingen, hvor man fravælger palmeolier til sæbefremstilling, burde være mulig. Dels kunne man bruge animalske fedstoffer som tidligere, dels er kokosolies klimabelastning væsentligt mindre.